۴۵۸ نفر عضو تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند هستند
اخبار دماوند نشریه البرزشرقی

۴۵۸ نفر عضو تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند هستند

مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند گفت: تخصیص شکر از سال گذشته به تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند به‌علت اصلاح قیمت‌ها با مشکلاتی مواجه شد و یک میلیارد و ۴۴ میلیون تومان بابت خرید شکر در حساب کارخانه است.

به گزارش پایگاه خبری امید دماوند، غلامحسین رمضانی در پاسخ به گلایه زنبورداران جهت عدم تخصص شکر به اعضای تعاونی در سال گذشته با توجه به دریافت هزینه، اظهار داشت: در اواخر دی‌ماه مردم مبالغی را برای خرید شکر به حساب کارخانه قند قزوین واریز کردند اما این کارخانه مسائلی دارد و بعد از چند مدت عنوان کرده است که باید کد نقش از سامانه جامع تجارت مربوط به اداره صمت بگیریم.

وی افزود: این زنجیره باید تکمیل شود و اتحادیه تهران که متولی توزیع این شکر بوده کد نقش گرفته همچنین تعاونی‌ها و اتحادیه ها نیز این کد را گرفتند اما تعاونی شهریار به علت اینکه دفتر و کد پستی نداشت نتوانست کد بگیرد و مدتی نیز معطل این مساله بودیم.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند ادامه داد: بعد از اخذ کد نقش ناگهان ۶۰۰ تن شکر از پنج سال گذشته را در حساب سامانه اتحادیه تهران خواباندند، برای خارج کردن این مقدار شکر در سیستم تعاونی‌های استان تهران که این شکرها را گرفته‌اند شامل دماوند، فیروزکوه، رودافشان، لواسان و شهریار باید خوابانده می‌شد که آن هم به علت سامانه‌ای بودن روزانه بیشتر از ۱۰ تن نمی‌توانست خارج کند تا به حساب تعاونی‌ها برود.

رمضانی گفت: این شکرها توزیع شده و زنبوردار نیز دو سال پیش خریده است اما این مهم زمانبر شد و تا کنون به طول انجامید. نهایتا کارخانه اعلام کرد که اصل پول خود را بگیرید زیرا شکر نمی‌دهیم. در آن زمان قیمت شکر کیلویی ۱۴.۸۰۰ تومان بود اما اکنون به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: ما عملا نمی‌خواهیم زیر بار اقدام کارخانه برویم و با مسئولان و معاون وزیر رایزنی کردیم که قول‌ها و وعده‌هایی داده شد و پیگیری‌هایی با وزارت صمت صورت گرفت، وزارت صمت نیز قول داد این مشکل را رفع کند اما متولی جذب این شکر وزارت صمت نیست.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند بیان داشت: توزیع این شکر تفاهمنامه‌ای بین سازمان قند و شکر و وزارت جهاد کشاورزی بوده است و اتحادیه سراسری ایران که همه ما عضو آن هستیم پیگیر آن بوده است.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند گفت: این مساله تاکنون بلاتکلیف مانده و حالا کارخانه اعلام کرده است که پول خود را پس بگیریم، در حال حاضر رئیس هیات مدیره و عضو هیات مدیره اتحادیه استان پیگیر این موضوع است.

رمضانی اظهار داشت: حرف و حدیث‌هایی که مردم می‌زنند فقط حاشیه سازی هستند و ما مستندات آن همچون فیش واریزی‌های ۲۷ دیماه را داریم و از آن روز پول به حساب کارخانه است.

وی افزود: مبلغ این تعاونی یک میلیارد و ۴۴ میلیون تومان بوده است و جمع مبلغ استان یک میلیارد و ۶۶۰ است البته برآمد استان فقط این تعاونی است.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند با بیان اینکه مابه تفاوت نیز نباید پرداخت شود، ادامه داد: دولت که کارخانه قزوین است می‌گوید اصل پول خود را پس بگیرید ما شکر نمی‌دهیم و شکر تعزیراتی که به اتحادیه ها می‌دهند بیش از ۱۸ هزار است اما لفظ مابه التفاوت در کار نیست.

رمضانی سهمیه شکر برای هر نفر را ۵ کیلوگرم عنوان و تصریح کرد: در کل ۱۱ ماه سال است که فعالیت داریم و سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن شکر فقط برای دماوند می‌آوریم تا اینکه به اصلاح قیمت‌ها برخوردیم و دولت سامانه مذکور را راه‌اندازی کرد تا شکر را از مبدا تا مصرف کننده رصد کند.

وی بیان داشت: وزن شکرها بالا است و در آینده نزدیک زنبوردار نیز قائدتا باید کد نقش بگیرد و در صورتی که در سامانه خرید چند تن شکر برای او ثبت شده باشد حتی اگر عسل نیز نگرفته باشد باید مالیات بدهد، البته این برنامه رصد دراز مدت است و به این زودی اجرا نمی‌شود.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دماوند گفت: در حال حاضر ۴۵۸ نفر عضو این تعاونی هستند اما ۷۰ عضو در سال شکر تعاونی دریافت می‌کنند و در نوبت بعد اعضای دیگر شکر می‌خرند که هزینه آن نیز ۴۸ ساعته باید پرداخت شود.

وی بیان داشت: طبق اعلام مسئولان در سال ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن عسل در دماوند تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *