میزان خسارت بیمه صندوق کشاورزی به باغداران شهرستان دماوند بسیار ناچیز است
اخبار

میزان خسارت بیمه صندوق کشاورزی به باغداران شهرستان دماوند بسیار ناچیز است

مدیر عامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند گفت: ستاد مدیریت بحران برای باغدارانی که دچار تگرگ زدگی درختان میوه در اردیبهشت سال گذشه شده بودند تا کنون هیچ اقدامی نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری امید دماوند، حسین غیبی با اعلام این خبر اظهار کرد: در اردیبهشت سال گذشته شاهد بارش تگرگ شدیدی در سطح شهرستان دماوند بودیم که خسارت سنگینی به باغات میوه این منطقه وارد شد.

وی افزود: در ساعات اولیه این حادثه هیئتی متشکل از ستاد مدیریت بحران کشور و استان تهران، کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی به عرصه باغات وارد شدند و طی نظر کارشناسی این هیئت میزان خسارت ۸۰ درصد تایید شد.

مدیر عامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند گفت: ۶ هزار هکتار باغات میوه در سطح شهرستان دماوند وجود دارد که از این مقدار حدود ۲۵۰۰ هکتار تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی بودند و این صندوق برای خسارت بین ۵ تا ۷ میلیون تومان برای هر هکتار در نظر گرفت، که این مبلغ در مقابل خسارت ۸۰ درصدی به درختان بسیار ناچیز است و حتی ذره ای از مشکلات باغداران را حل نکرد.

غیبی گفت: این درحالی است که اگر در هر هکتار بیش از ۳۵ تن میوه در نظر بگیریم با قیمت مصوب روز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برداشت میوه داشته و با خسارت ۸۰ درصدی بیش از ۸۰ میلیون تومان میشود اما خسارت بین ۵ تا ۷ میلیون تومان در هر هکتار بهباغدار از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شد و این فاصله قیمتی بسیار فاحش است و باغداران با ضرر بالایی روبرو شدند.

وی تصریح کرد: مبالغی که برای تعین خسارت در صورت بروز حوادث وجود دارد مربوط به دهه های قبل است و با توجه به افزایش بالای هزینه تولید و نگهداری باغ در سالهای اخیر میزان خسارت بیمه فاصله بسیار زیادی با هزینه های فعلی دارد و هیچگونه صرفه ای برای باغداران در جهت بیمه کردن محصولات ندارد.

مدیر عامل تعاونی باغداران شهرستان دماوند در خصوص باغاتی که بیمه محصولات کشاورزی نداشتند افزود: ستاد مدیریت بحران با حضور در محل باغات در ساعات اولیه قول مساعد برای جبران خسارت و حمایت آنان داد اما تا کنون هیچ اقدامی را صورت نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *