آمار شواری نگهبان و فرمانداری دماوند در انتخابات ۱۴۰۰ تطبیق داشت / نهاد شورای نگهبان کلیه مصوبات مجلس را کنترل می‌کند
اخبار دماوند

آمار شواری نگهبان و فرمانداری دماوند در انتخابات ۱۴۰۰ تطبیق داشت / نهاد شورای نگهبان کلیه مصوبات مجلس را کنترل می‌کند

خانجانی، مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان دماوند در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان:

در کشور ما انتخابات به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انجام می‌شود.
چند وظیفه به نهاد شورای نگهبان در قانون اساسی کشور داده شده است که یکی از آنها کنترل و نظارت بر قوانین مجلس شورای اسلامی است.
نهاد شورای نگهبان تمام مصوبات مجلس را کنترل می‌کند و قوانین را با قانون اساسی و شرع مقدس تطبیق می‌دهد، حقوقدانها و فقها اعضای شورای نگهبان را تشکیل داد.
در مجلس طرحها و لایحه های دولت طی مراحلی بررسی و تصویب می‌شوند و چندین ماه بر روی آنها کار می‌شود اما گاهی شورای نگهبان در یک فاصله زمانی کم از آنها ایراداتی می‌گیرد، این اقدام سازوکاری دارد و لوایح توسط نیروهای متخصص و باسواد در پژوهشگاه شورای نگهبان در قم مورد بررسی قرار می‌گیرند.
قوانین و لوایح در این پژوهشکده به طور دقیق کارشناسی می‌شوند که بهترین بازوی شورای نگهبان می‌باشد و در شورای نگهبان به این شکل نظر نهایی داده می‌شود لذا تمام اشکالاتی که از مصوبات در شورای نگهبان گرفته می‌شود قانونی هستند.
در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال سنگ اندازی‌هایی بود و در شب انتخابات هنوز مقدمات بسیاری چیده برای برگزاری این مهم نشده بود و شاهد تاخیر در ورود تمامی صندوق‌ها بودیم برای مثال آخرین صندوق در بخش مرکزی ساعت ۷ و نیم از بخشداری خارج شد.
این تاخیرها در شروع انتخابات را به طور کامل گزارش کردیم و این اتفاقات را در تمام سطح کشور شاهد بودیم.
طبق قانون اگر دستگاه رای گیری الکترونیکی مشکل داشت باید بعد از نیم ساعت به طور دستی انتخابات انجام شود اما در این خصوص نیز افراد توجیه نبودند و علت آن نا آشنایی کاربران در استفاده از دستگاه بود.
با همه نامهربان‌ها و کم کاری‌ها شاهد حضور ۵۰ درصدی مردم در پای صندوق‌های رای شدیم در شهرستان دماوند نیز درصد شرکت مردم در انتخابات بالا بود.
همچنین آمار شواری نگهبان و فرمانداری دماوند در انتخابات ۱۴۰۰ تطبیق داشت.
هیات نظارت بر انتخابات دفتر شورای نگهبان در شهرستان مسئولیت نظارت بر روند انتخابات را دارد که در تمام مراحل است و کنترل می‌کند.
طبق قانون تنها نهادی که حق تایید یا ابطال انتخابات را دارد هیات نظارت بر شورای نگهبان است.
هر جایی روند انتخابات دارای مشکل بود هیات‌های نظارتی شورای نگهبان باید از آن جلوگیری کرده و مشکل را با تذکرات کتبی به نماینده فرماندار برطرف کنند در صورتی که با تذکرات مشکل رفع نشد می‌تواند توقف ایجاد کرده و مانع انتخابات شده و موضوع را به مافوق گزارش دهد.
گاهی افراد و نمایندگان انتخاباتی توجیه هستند اما شیطنت می‌کنند، اما ما می‌دانیم که باید چه اقدامی انجام داده و رصد و پیشگیری کنیم.
یکی از فرمانداران اسبق شهرستان دماوند به ما می‌گفت شما فقط نظارت کنید و کاری به تخلف نداشته باشید که برداشت غلطی را از وظایف شورای نگهبان در نمایندگان خود به وجود آورده بود.

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *