اخبار دماوند

یک بام و دو هوای امامزاده دو برار منطقه مشاء شهر دماوند / تداوم وضعیت اسف‌بار عمرانی امامزاده دو برار خارج از شان و منزلت امامزادگان است

امامزاده ۲ برار هادی و حارث در ۲ کیلومتری امامزاده هاشم(ع) شهرستان دماوند مربوط به سده ۶ یا ۷ قمری از برادر زاده‌های امامزاده هاشم هستند و متاسفانه این بقعه به لحاظ ظاهری و نمای تاریخی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و مدت‌هاست که در همین شرایط باقی مانده است.

محل ورودی و فضای محوطه این ۲ بقعه بسیار نامناسب بوده و شیشه‌های شکسته شده و وجود حیوانات مختلف در محوطه خود بر این مطلب صحه می‌گذارد.

شهرام شریفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دماوند در خصوص چرایی وضعیت نامناسب بقاع متبرکه مذکور گفت: در سنوات گذشته به دلیل سهل انگاری این نهاد در حریم درجه یک این امامزاده ساخت و سازهای متعدد انجام شد که مضاف بر منع قانونی، شان و منزلت این امامزاده را نیز زیر سوال برده است.
وی افزود: یکی از دیگر اتفاقات صورت گرفته در این بقعه احداث سازه بدون رعایت ضوابط فنی توسط اداره اوقاف بوده که هویت تاریخی این بقعه را نیز برهم ریخت.
شریفی با بیان اینکه این موضوع از طریق معاونت اداره کل میراث‌فرهنگی در دستور کار قرار دارد گفت: پس‌ از برگزاری نشست‌های متعدد با هیئت امناء این بقاع متبرکه مقرر شد اقدامات لازم در خصوص مرمت و ساماندهی با همکاری هیئت امناء انجام و در راستای اجرای طرح مد نظر هم شان و منزلت و هم هویت تاریخی این بقعه لحاظ شود.

همچنین امیرحسین روان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به وضعیت عمرانی این امامزاده در حال حاضر به صورت نیمه کاره باقیمانده و به لحاظ درآمدی نیز، درآمد خاصی ندارد.
وی افزود: بر همین اساس از هیئت امناء این ۲ بقاع تقاضا داشتیم نسبت به ۲ موضوع جذب خیرین و پیگیری سند مالکیت این بقاع اهتمام ورزند.
روان تصریح کرد: امیدواریم با جذب خیرین و تعیین تکلیف سند مالکیت این بقاع و اراضی مجاور آن شاهد اتفاقات مثبتی در راستای ساماندهی و مرمت این دو بقعه متبرکه باشیم.

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *