۶ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرستان دماوند فاقد بالابر هیدرولیکی هستند
اخبار دماوند نشریه البرزشرقی

 ۶ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرستان دماوند فاقد بالابر هیدرولیکی هستند

سخنگوی اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی دماوند با بیان اینکه حوزه شهری دماوند جهت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان حداقل به ۴ ایستگاه آتشنشانی نیاز دارد، گفت: ۶ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرستان دماوند فاقد بالابر هیدرولیکی هستند و ناوگان آتش‌نشانی دماوند برای ساختمان‌های بلند مرتبه نیاز به نردبان‌های هیدرولیکی دارد.

به گزارش پایگاه خبری امید دماوند، محمد علیپور در این خصوص اظهار داشت: موضوع آتشنشانی و ایمنی شهروندان بسیار حائز اهمیت و از شاخص‌های اصلی امنیت شهری می‌باشد.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها پرداختن به موضوع آتشنشانی مغفول مانده است زیرا نوع دیدگاه مدیریتی برخی مجموعه‌‌های شهری باعث شده که از این مقوله حساس مغفول بمانند.

*حوزه کاری آتشنشانی دماوند ۶۶ کیلومتر در طول و عرض جغرافیایی است

سخنگوی اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی دماوند ادامه داد: حوزه کاری آتشنشانی دماوند ۶۶ کیلومتر در طول و عرض جغرافیایی است و از گردنه امامزاده هاشم آغاز می‌شود و منطقه جمعیتی مشا، دماوند، شهرک‌ها، گیلاوند و حومه، محور گیلاوند، تهران، فیروزکوه، اسلام‌آباد و سرهار را شامل می‌شود.

علیپور تصریح کرد: خارج از حوزه کاری نیز با توجه به اینکه شهرستان معین هستیم گاهی فیروزکوه، تهران، پردیس و بومهن نیز از ما کمک می‌خواهند اما با این حجم از مساحت عریض و طویل تنها از یک ایستگاه عملیاتی، ۸ خودرو و ۱۷ پرسنل برخوردار هستیم.

سخنگوی اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی دماوند عنوان کرد: تعدادی از نیروها به دلیل اتمام خدمت در شرف بازنشستگی هستند که چالش جدی و اساسی بسیار مهمی را پیشروی آتشنشانی دماوند قرار می‌دهد.

علیپور بیان داشت: سیستم آتشنشانی به گونه‌ای است که نیرو و تجهیزات آتشنشانی باید در کنار یکدیگر به یک اندازه باشند.

وی با اشاره به اهمیت کافی بودن تجهیزات تخصصی گفت: تجهیزاتی که داخل شهرستان دماوند وجود دارد تخصصی و کافی نیستند و برای یک حادثه سیلاب تجهیزات خاصی نداریم.

سخنگوی اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی دماوند بیان داشت: مدیریت حوادث داخل شهری و شهرستانی در محورهای شهری با آتشنشانی است اما ناوگان ما تکمیل نیست و فاقد ناوگان سبک تخصصی و نیز ناوگان برای ساختمان‌های بلندمرتبه که نیاز به نردبان‌های هیدرولیکی دارند، هستیم.

علیپور افزود: در کل سطح شهرستان دماوند ۶ ایستگاه آتشنشانی وجود دارد که هیچکدام دارای بالابر نیستند و یکی از علل این مشکل هزینه‌های بالا می‌باشد.

وی ادامه داد: در حوزه شهری دماوند جهت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان حداقل به ۴ ایستگاه آتشنشانی نیاز داریم، به دلیل اینکه گیلاوند در فراز و نشیب قرار دارد قطعا نیاز به چند ایستگاه در حوزه حریم و برخی روستاها همچون مراء و اسلام آباد داریم.

*ایستگاه‌های آبعلی و کیلان بسیار ضعیف و فاقد امکانات اولیه می‌باشند

علیپور تصریح کرد: در شهرستان دماوند ۶ ایستگاه وجود دارد که شامل دماوند، ۲ ایستگاه رودهن، آبعلی، آبسرد و کیلان هستند، متاسفانه ایستگاه‌های آبعلی و کیلان بسیار ضعیف و فاقد امکانات اولیه می‌باشند و خودروهایی که در انجا پارک هستند به صورت نمایشی بوده و کاربرد لازم را ندارند.

وی بیان داشت: مدیریت شهری آبعلی و کیلان باید پای کار باشند زیرا مقوله آتشنشانی در کیلان و آبعلی بسیار حیاتی است زیرا محور آبعلی در تردد مردم و مسئولان مختف کشوری است و نیاز به ناوگان مجهز دارند.

سخنگوی اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی دماوند با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ ستاد مدیریت بحران ابلاغ کشوری شده است گفت: در جمع‌آوری بودجه‌های فاینانس و درآمدهای خارجی ۲۰۰ میلیون یورو برای تجهیز ایستگاه‌های آتشنشانی در نظر گرفته شده است که نیاز است از طریق مجلس مقداری از این بودجه برای دماوند پیگیری و محقق شود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بالابر ۶۰ میلیارد قیمت دارد که با این بودجه می‌توان ۱۸ دستگاه بالابر هیدرولیکی وارد کشور کرد و پیگیری این مهم برخی از کمبودها را در شهرستان دماوند جبران خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *