۵۳۸ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای مبارزه با آفات همگانی در اختیار شهرستان دماوند قرار گرفت
اخبار دماوند نشریه البرزشرقی

۵۳۸ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای مبارزه با آفات همگانی در اختیار شهرستان دماوند قرار گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه ۲۸ پروژه آب و خاک در شهرستان دماوند طی ۴ سال اخیر اجرا شده است، گفت: ۵۳۸ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای مبارزه با آفات همگانی در اختیار شهرستان دماوند قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری امید دماوند، سعید پازوکی در نشست بررسی مشکلات روستاهای بخش‌ مرکزی دماوند  با حضور نماینده مردم شریف شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ شهرستان دماوند حدود ۹۵۲ تن تولید گندم داشته است همچنین ۳۴۸ تن جو، ۱۳۸۵ تن نباتات علوفه‌ای و ۱۶ هزار و ۵۲۶ تن صیفی‌جات تولید کرده است.

وی افزود: در خصوص بخش باغبانی نیز دماوند از مراکز مهم باغبانی استان تهران است و فعالان این بخش گسترده هستند، تولید سیب در دماوند ۲۱۳ هزار و ۶۰۰ تن و تولید انگور ۱۵۶ تن می‌باشد همچنین ۱۲۲۲ تن انار، ۵۱۳۸ تن گیلاس، ۱۰۵۰ تن زردآلو و قیسی در دماوند تولید شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: محصولات گلخانه ای تولید شده در شهرستان دماوند نیز ۱۱۲۴ تن شامل ۲۵ هزار گل شاخه بریده و ۱۲۰ تن قارچ بوده است.

پازوکی ادامه داد: در حوزه تولیدات دامی نیز دماوند ۹۰۲ تن گوشت قرمز،‌ ۳۸ هزار و ۱۹۴ تن شیر،‌ گوشت مرغ ۱۴ هزار و ۹۱۷ تن، ۲۶۶۳ تن تخم مرغ و ۶۹۶ تن عسل و ۱۵۰۲ تن گوشت ماهی را تولید می‌کند.‌

وی تصریح کرد: در بخش صنایع کشاورزی و آب و خاک نیز ظرفیت سردخانه‌های شهرستان دماوند ۱۳ هزار تن است که رتبه یک را در استان تهران دارد، جذب ماده خام نیز ۱۳ هزار تن می‌باشد همچنین ۳۵۰ هکتار اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار با سیستم نوین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به لایروبی قنوات و زیربناهای بخش کشاورزی بیان داشت: با اعتباراتی که دراختیار سازمان جهاد کشاورزی استان برای آب و خاک بوده است طی ۴ سال اخیر ۲۸ پروژه آب و خاک در شهرستان دماوند اجرا شده که ۱۶ پروژه آبیاری تحت فشار،‌ ۷ رشته قنوات و ۷ طرح لوله‌گذاری بوده است که حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار برای آنها پیش بینی شده بود.

پازوکی گفت: در سال گذشته ۴۶۰ میلیون تومان برای مرکز خدمات جهاد کشاورزی استان هزینه شد و ۵۳۸ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات استانی برای مبارزه با آفات همگانی در اختیار شهرستان دماوند قرار گرفت.

این مقام مسئول بیان کرد: امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات برای لایروبی قنوات پیش بینی شده است که اگر بتوانیم در کمیته برنامه ریزی استان بیاوریم بسیاری از مشکلات شهرستان در این حوزه رفع می‌شوند.

وی افزود: در خصوص فنس کشی باغات تابع قوانین ومقررات سازمان امور اراضی کشور هستیم و وظیفه و نقش جهاد مقابله با تغییر کاربری زمین‌ها و خشک شدن ارضی می‌باشد،‌ از سویی مردم به طور طبیعی اراضی را بین خانواده‌هایشان تقسیم می‌کنند و از سوی دیگر با محدودیت‌های قانونی روبرو هستیم و نمی‌توانیم زمین کمتر از ۳۰۰۰ متر را تفکیک و دیوارکشی یا فنس‌کشی کنیم که این موضوع موجب مشکلاتی شده است اما به دنبال حل این مسائل هستیم و پیگیری های لازم را صورت میدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در خصوص استخر و انباری وخانه کارگری نیز متراژهایی که مورد نظر ما است و حد قانونی اراضی باید رعایت شود در غیر این صورت با ترک فعل یا مخالفت دادستان شهرستان مواجه می‌شویم و علیرغم میلمان مجبوریم به عنوان مجریان قانون با این موضوعات مقابله کنیم زیرا وظیفه قانونی ما هستند اما تا حد ممکن رعایت حال مردم را می‌کنیم.

پازوکی تصریح کرد: در رابطه با جاده بین مزارع پیشنهادات را هرساله در کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان مطرح می‌کنیم که بسته به میزان اعتبارات تلاش می‌کنیم این مهم را زودتر آغاز کنیم، سالهای گذشته نیز پیگیری کردیم اما در سال‌های اخیر به علت کمبود بودجه این موضوع مغفول ماند و امسال قول می‌دهیم روستاهایی که شرایط حادی دارند را در اولویت قرا دهیم.

وی عنوان‌ داشت: برای ایجاد استخر در سطح شهرستان محدودیت خاصی نداریم و این مهم منافاتی با کشاورزی ندارد؛ از قناتی که در یک روستا در حال از بین رفتن است نیز بازدید خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در مورد ایجاد سایت‌های بومگردی مخالفتی نداریم و اگر شرایط و ضوابط ما را داشته باشند سعی می‌کنیم کمک کرده و روستاهای گردشگر پذیر از این بخش درآمدزایی داشته باشند.

پازوکی بیان داشت: سوخت ماشین آلات و دیگر مسائل را بررسی و پیگیری خواهیم کرد تا مشکل سوخت وجود نداشت باشد، همچنین با ایجاد پایانه صادراتی مخالفتی نداریم و با توجه به تولیدات سیب در دماوند نیاز است این پایانه ایجاد شود و حتما همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره ارزش موافق هستیم و در این راستا از زنجیره تولید حمایت می‌کنیم و باید مشکلات و راهکارها دراین رابطه عنوان شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به سهم دامدار کارت از ۲۰ به ۸۰، گفت:‌ از همان ابتدا این موضوع را پیگیری کردم و مشکل در تامین یارانه است اما درحال حاضر به علت کمبود منابع امیدی نیست و این تصمیم اکنون اجرایی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *