۱۰ هزار هکتار از مراتع اطراف دریاچه تار دماوند دارای پروانه چرا هستند
اخبار دماوند نشریه البرزشرقی

۱۰ هزار هکتار از مراتع اطراف دریاچه تار دماوند دارای پروانه چرا هستند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: ۱۰ هزار هکتار از مراتع اطراف دریاچه تار دماوند دارای پروانه چرا هستند و نزدیک به ۷۰۰۰ راس دام برای دامداران دارای پروانه چرا در حوضه آبریز دریاچه تار وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری امید دماوند، حسن شکری اظهار داشت: در خصوص مراتع حوضه آبریز اطراف دریاچه تار دارای پروانه چرا نزدیک به ۱۰ هزار هکتار می‌رسد که طبق آمار نزدیک به ۷۰۰۰ راس دام وجود دارد.

وی افزود: هر ساله از ۱۵ خرداد تا اواخر شهریورماه فصل چرا است که ما مدیریت چرا را در مراتع اطراف دریاچه تار انجام می‌دهیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: مطمئنا دامداران دام‌ها را خارج از محدوده دارای پروانه چرا نیز می‌برند و به علت اینکه فصل چرا تازه آغاز شده است در اولویت کاری خود داریم که یگان منابع طبیعی سرشماری دام را انجام دهد.

شکری ادامه داد: اگر دام مازاد بر پروانه بود یا دام‌های فاقد پروانه در مراتع باشند از مرتع خارج می‌شوند و اگر نیاز باشد پرونده قضایی نیز تشکیل می‌دهیم اما الان نمی‌توانیم بگوییم چه تعداد دام اخراج کرده‌ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند ادامه داد: مراتع شهرستان دماوند از مراتع میان بند به شمار می‌روند که قبل از فصل ییلاق دامداران استان‌های جنوبی وارد شهرستان دماوند می‌شوند و یک ماه دراین مراتع هستند سپس به ارتفاعات بالادستی می‌روند، لذا کنترل دام با همکاری یگان منابع طبیعی و محیط زیست را اجرا کردیم که ۴ مورد اخطار دادیم و برای تشکیل پرونده قضایی صورت جلسه شد همچنین بیش از ۳۰ مورد اخطار ۲۴ ساعته را صادر کردیم تا از داخل مراتع شهرستان عبور نکنند.

وی تصریح کرد: در خصوص لار موضوع فرق دارد، لار یک مرتع ۷۰ هزار هکتاری است و پیمانکار دارد اما در شهرستان خودمان انجام می‌دهیم و شرایط لار با محدوده تار بسیار فرق دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند بیان داشت: در لار ورودی‌ها کنترل می‌شود و اجازه دام مازاد نمی‌دهند اما در اینجا تا این حد امکانات نداریم تا اینکار را انجام ، این منطقه صرفا در اختیار یگان ماست و در اولویت کاری ما نیز هست که این اتفاق بیافتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *