اخبار دماوند

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: متولیان فرهنگی نباید از ساختارشکنی در اندیشه بهراسند؛ اگر اجازه دهیم افکار مختلف مطرح و در فضایی گفت‌وگومحور به اشکالات پاسخ داده شود در نهایت پیروز خواهیم بود.

متولیان فرهنگی از ساختارشکنی در اندیشه نهراسند/ شالوده‌شکنی در نحوه ارائه معنا پیدا می‌کند

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسی‌های آزاداندیشی را پیش از عید نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیم‌های راه‌یافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس از نیمه دوم فروردین مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.

نکته‌ای که در مرحله استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزاره‌ها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب می‌شد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.

مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگ‌تر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.

در نخستین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی یک‌هزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهار نفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند.

در این رقابت‌ها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یک‌هزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.

خبرگزاری آنا در سلسله گفت‌وگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی فعالیت‌های دانشگاه را با تأکید بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بررسی می‌کند.

در این بخش از گفت‌وگو به‌سراغ مهدی ملک‌محمدی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند رفتیم تا اقدامات و فعالیت‌های این معاونت را در راستای توسعه و گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه جویا شویم. مشروح گفت‌وگوی آنا با ملک‌محمدی در پی می‌آید:

آنا: نظرتان درباره کرسی‌های آزاداندیشی و فضای فکری آزاد چیست؟

ملک‌محمدی: آموزه‌های دینی و پیشوایان مذهبی ما همواره از تکثر اندیشه‌ها و فضای فکری آزاد حمایت و استقبال کرده‌اند. اساساً پیشرفت مسلمانان و تمدن اسلامی زمانی شکل گرفت که دیدگاه‌های مختلف فکری فرصت بروز یافتند و عالمان توانستند آزادانه سخن بگویند و بنویسند.

فضای قرون چهارم و پنجم هجری به‌خصوص در بغداد برای ما بسیار درس‌آموز است و در دوران اخیر بزرگانی مانند شهید بزرگوار استاد مطهری بر آزادی تفکر و بیان تأکید داشته و حتی معتقد بودند مخالفان فکری و عقیدتی حق دارند در محیط‌های دانشگاهی به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند و ما نیز در فضایی علمی باید با آنان به بحث بنشینیم.

تأکید مقام معظم رهبری بر تداوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

مقام معظم رهبری در ادامه همین رویه صحیح از سال‌ها پیش بر شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه بارها تأکید کرده‌اند؛ اما همانطور که می‌دانید، این موضوع به نهضتی بین فرهیختگان تبدیل نشده است.

رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگ‌ترین پاسخ مثبتی است که سال‌های اخیر به فراخوان ایشان داده شده است، از این رو، باید آن را به فال نیک گرفت.

قطعاً هر اقدامی در گام‌های نخستین خود با چالش‌هایی مواجه است؛ اما آنچه مهم بوده گام بزرگی است که برداشته شده و می‌تواند برای پویایی فکری جامعه دانشگاهی نویدبخش باشد.

آنا: با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، وضعیت دانشگاه متبوع خود و استقبال دانشجویان از این کرسی‌ها و موضوعات تعیین شده چگونه بود؟

ملک‌محمدی: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، از ابتدای ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل، تبلیغات گسترده‌ای از طریق سایت معاونت فرهنگی این دانشگاه، گروه‌ها و کانال‌های بین دانشجویان صورت گرفت و از ظرفیت گروه معارف و استادان فعال و اثرگذار فرهنگی برای ترغیب دانشجویان به شرکت در رویداد بهره گرفته شد.

ناآشنایی دانشجویان با کرسی آزاداندیشی و ابهامات موجود مانع بزرگی برای جلب مشارکت آنان بود؛ اما استادان تلاش کردند توضیحات لازم را به دانشجویان ارائه کنند. کارگاهی مجازی نیز برای توجیه دانشجویان برگزار شد و در نهایت از ۲۰ تیم دانشجویی ثبت‌نام کردیم که به نظر می‌رسد رقم نسبتاً خوبی است.

در این راستا دو تیم از تیم‌های اعزامی ما به مرحله کشوری راه یافتند و قطعاً اگر شرایط نامعمول کرونا نبود، مشارکت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، استان و کشور بیش از این بود.

مانع دیگری که به وجود آمد، لزوم حضور دانشجویان در مرحله استانی بود و از آنجا که تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سایر استان‌ها سکونت داشتند، نتوانستند حضور یابند.

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *